Proteín, kľúč k vašej vysnenej postave

cashew-nut-1098177_640

Cvičíte a zdravo sa stravujete tak aby vaša postava vyzerala čo najdokonalejšie a podľa vašich predstáv? Ak dodržujete zásady správnej výživy, životného štýlu, športujete tak asi robíte v niečom chybu. Väčšina ľudí spozoruje chybu práve v stravovaní. Myslia si, že keď obmedzia jedenie, alebo budú jesť len ovocie a zeleninu urobia pre seba a svoju postavu to najlepšie. Nie celkom je to tak. Čím viac stravy zjete tým viac sa vám vaše telo odvďačí. No tak ruku na srdce, čo jedávate keď došportujete? Ovocie, zeleninu, alebo vôbec nič? Robíte veľkú chybu, práve po tréningu by ste sa mali dobre najesť. A pripraviť si jedlo bohaté hlavne na proteíny.

 

Proteíny, proteíny, proteíny

Proteíny na raňajky, na obed na večeru tak by mala vyzerať strava, ktorá vám dopomôže k vysnenej postave. Proteíny (bielkoviny) sú spolu so sacharidmi a tukmi základné živiny, ktoré dodávajú telu energiu. Z odborného hľadiska sa proteín skladá z aminokyselín, ktoré sú navzájom pospájané tzv. peptidovými väzbami. Aminokyseliny sú prvotným zdrojom dusíka v tele. Pozitívna dusíková bilancia je základom pre rast a regeneráciu svalov. Práve preto si veľa športovcov nevie vynachváliť proteín na rast svalov. Proteín vám pomôže vaše telo hydratovať, udržiavať správne pH krvi a najmä ochraňovať svalstvo počas tréningu.

 

Ktoré jedlá sú bohaté na proteíny

Jedál, ktoré obsahujú proteíny je našťastie veľa. A tak máte z čoho vyberať. A každý si príde na svoje. Veľké množstvo proteínov nájdete vo vajciach, syroch, mlieku, hydine, rybách a morských plodoch, v hovädzom mäse, bravčovom mäse, jahňacom mäse, v sóje, orechoch a v strukovinách. Proteíny nájdete aj v potravinách s väčším obsahom sacharidov a tukov, aj keď už v menšom množstve.

 

Proteínmi nešetrite

Aj vrcholoví športovci vedia, že ak zvýšia prísun proteinov vo svojom jedálničku to bude mať pozitívny vplyv na ich výkon. A práve preto by ste mali jesť 5 až 8x denne jedlá bohaté na proteíny aby ste telu dodali ich potrebné množstvo.

Skvela kombinácia s proteínmi je čerstvá zelenina, alebo ovocie. Nemali by ste zabúdať ani pravidelný pitný režim. Ten by ste mali dopĺňať výhradne nesladenými nápojmi.