Čo sú to bielkoviny?

Bielkoviny, inak nazývané proteíny, pomáhajú s budovaním, obnovovaním a udržiavaním telových tkanív. Sú preto potrebné pre rast a udržanie svalovej hmoty. Bez bielkovín by sme nemali svaly a bez svalov, nieto sily. Sú teda potrebné na riadne fungovanie tela a organizmu a preto sú základnou a neoddeliteľnou zložkou našej potravy.  Náš organizmus si vytvára bielkoviny z aminokyselín. Pri kombinácii asi dvadsiatich druhoch aminokyselín vznikajú proteíny.

8 druhov aminokyselín získavame zo stravy, sú to takzvané esenciálne aminokyseliny. Zvyšné aminokyseliny, nazývané neesenciálne mastné kyseliny, si dokáže ľudský organizmus vytvárať sám. V strave nájdeme zdroj proteínov vo väčšine potravín. Pochádzajú zo živočíšnych zdrojov, napríklad z mäsa, mlieka, alebo vajec ale i z rastlinných zdrojov – orechov, obilnín, alebo strukovín. Živočíšna strava obsahuje okrem bielkovín i vysoký obsah nasýtených tukov a  málo vlákniny. To je dôvodom, prečo by sme mali mať nad konzumáciou živočíšnej stravy kontrolu. Prednosť by mala mať živočíšna potrava napríklad s nižším obsahom nenasýtených tukov ako divina, ryby alebo potom ľahšie mliečne výrobky. Denne by sme mali skonzumovať minimálne 10% objemu bielkovín z denného kalorického príjmu. Napríklad pri 90 kilogramovej váhe je to minimálne 90 gramov bielkovín na deň. Prebytočný prísun kalórií telo odbúrava spaľovaním v podobe energie alebo sa ukladajú do tukových tkanív.

Proteíny v bežne konzumovanej strave vieme nahradiť aj rôznymi bielkovinovo-koncentrovanými produktami. Sú vhodné hlavne pre ľudí, ktorí sa pravidelne venujú fyzickej aktivite. Proteíny na rast svalov vieme nájsť medzi produktami ako sú whey proteíny, mliečne a kazeínové proteíny, vaječné, hovädzie, sójové, hráškové, konopné proteíny a bielkoviny z hnedého ryžového proteínu.